SAS

Koningsdag

De SAS organiseert ieder jaar de Koningsdag op de Brink in Sleen. Ieder jaar is er een thema welke als een rode draad door de hele dag loopt. De afgelopen jaren zijn onder andere de volgende thema's de revue gepasseerd; Middeleeuwen, Wilde Westen, Sleen door de jaren heen, Kunst en Zuidenveld. Dit jaar is het thema WINTER en hebben we een grote schaatsbaan geregeld.

De dag bestaat uit verschillende delen welke ieder jaar weer terug keren. Voor kinderen tot en met 12 jaar hebben we traditie getrouw de 'klimara'. Dit staat voor KLIeder MAar RAak. Kinderen kunnen een kaart kopen bij onze kraam en hiermee verschillende activiteiten doen behorend bij het thema. Paardrijden, verschillende creatieve spelletjes onder leiding van de verschillende vrijwilligers, op de foto, poffertjes of knakworstjes eten en een beker ranja halen. Ieder jaar doen hier zo'n 300 kinderen aan mee! Naast deze activiteiten kunnen alle kinderen hun spulletjes verkopen op de markt.

Aan de Brink tegenover het gemeentehuis is er een markt waarin zo'n 10 kraamhouders een stand hebben. Op de brink vinden demonstraties en theater plaats met betrekking tot het jaarlijkse thema. Hiervoor zoekt de SAS het hele jaar naar mensen uit het hele land die ons hiermee helpen.

Vanaf 14:00 uur vindt de jaarlijkse zeskamp plaats waarin dorpen uit de regio tegen elkaar strijden om de eerste plaats. Dit is altijd een grote publiekstrekker. De Koningsdag is één van de eerste feesten in het voorjaar waarin heel Sleen elkaar weer ontmoet na de winter.

De blikvanger van dit jaar is dus een grote schaatsbaan midden op de Brink. Ondanks lente-achtige temperaturen kunnen jong en oud de schaatsen ombinden om een rondje te schaatsen. Ook zal er een Chocomelwagen ter plekke zijn om lekkere warme chocolademelk te verkopen. In de avond zal de schaatsbaan worden omgetoverd tot een heuse curlingbaan waar het Sleens Open Curling Kampioenschap zal worden gehouden!

Muziek zal weer worden verzorgd door Rieksie-GeluidsTechniek.